Kad vjerniku postane svejedno da li ga hvalili ili kudili, jasan je znak da je prešao stepen nefs-i emmare (duša sklona zlu) – Mevlana Halid

 1. Uvod

 U radu se izlažu osnovni biobibliografski podaci o uzornome životu šejha Mevlane Halida od Bagdada, koji je osnovao i po kome je i dobio naziv halidijski kol – ogranak unutar nakšibendijskoga derviškog reda – tarikata kojeg je etabilirao poštovani šejh Muhammed Behauddin, poznatiji kao Šah-i Nakšibend (pr. 1389). Mevlana Halid je obilježio epohu svoga vremena u kojoj je živio i djelovao. Spadao je u duhovnu avangardu XIX vijeka. U literaturi b/h/s. jezičkog areala ne nalazimo podrobnije informacije o životu i djelu šejha Bagdadija, pripadnika mudžeddidi ogranka nakšibendijskoga reda i rodoslovniku novog ogranka koji je ponio ime po njemu: halidijski ogranak. Pomenuti ogranci: mudžeddidi i halidi su prisutni u našoj domovini unazad par vijekova.

Allah Teala kaže: ''Istinski vjernici su oni koji vjeruju u Allaha i Poslanika, a zatim više ne sumnjaju. I na Allahovom putu se bore imecima životima svojim... (Hudžurat, 49/15)

Mumin je čovjek na kojem se manifestuju posebna božanska svojstva. Zbog toga se istinski mumini još nazivaju Allahov ehl, Allahovi dostovi, Allahovi šahidi/svjedoci Allaha. Mumin je osoba koja potvrđuje ono što poslanik, s.a.v.s., donosi od uzvišenog Allaha.

Najosnovnije karakteristike vjernika su vjerovanje u Allahovo jedinstvo i ahiret. Zbog ove karakteristike vjernik za djela koja čini ne očekuje nagradu na dunjaluku nego je usmjeren prema ahiretu i traži Allahovo zadovoljstvo.

Strahovanje i nadanje su dvije temeljne karakteristike ahlaka vjernika. Ta dva svojstva, vjernika drže u ravnoteži. Pomoću njih hodi putem istine, čini dobra djela, i čuva ih. Opisujući vjenike, uzvišeni Allah, kaže:
''Oni, sa strahom i nadom ustaju iz svojih postelja, kako bi Gospodaru ibadet činili'' (Sedžda, 32/16)
Strah od Allaha i nadanje Allahovoj milosti je pokazatelj ispravnog imana. To dvoje liči na dva krila ptice. Kako god ptica ne može letjeti samo sa jednim krilom, isto tako ni osoba koja se boji Allaha a ne vjeruje u Njegovu milost ne može ispravno vjerovati.

Ovaj svijet je svijet iskušenja. Kada se čovjek suoči sa iskušenjima i teškoćama treba da pokaže strpljenje/sabur i čini sve kako bi prošao taj ispit, jer ustvari, i nema druge opcije.

Čovjek će biti iskušavan bolešću, nepravdom, prirodnim nepogodama, smrću bližnjih i drugim raznim nedaćama, koje su zapravo svaka za sebe ispit i iskušenje. Uzvišeni Allah kaže:

''Mi ćemo vas dovoditi u iskušenje malo sa strahom i gladovanjem, i time što ćete gubiti imanja i živote. A ti (Poslaniče) obraduj izdržljive! One koji kad ih kakva nevolja zadesi samo kažu: 'Mi smo Allahovi i mi ćemo se Njemu vratiti.' Njih čeka oprost Gospodara njihova i milost; oni su na pravom putu.'' (Bekara, 155-157)

Edeb, u leksičkom smislu, znači: odgoj, lijep ahlak, lijepo ponašanje, prefinjenost, suptilnost, stid, ustručavanje itd.
Edeb je kruna od Gospodara
Stavi tu krunu i budi bezbjedan od svakog belaja
Hz. Mevlana, kaže: ''Edeb je ono što razlikuje čovjeka od životinje''.
Edeb je ponašati se prema svakome, u svakom stanju, u svakom trenutku i na svakom mjestu, onako kako dolikuje. Odnosno, odnositi se s poštovanjem prema Uzvišenom Hakku i Njegovim stvorenjima.
Edeb je upoznati svog nefsa i držati se granica.

NAŠA VJERA TRAŽI UMJERENOST, NE PRIHVATA NI IFRAT/PRETJERIVANJE NI TEFRIT/NEDOSTATNOST

Eto tako smo vas učinili ummetom koji je umjeren da bi vi bili svjedoci  drugim ljudima i da bi Poslanik bio svjedok vama.“(Bekara ,143.)

Pri prakticiranju i razumjevanju naše vjere, potrebno je voditi računa o dvije stvari. Jedno je ifrat a drugo tefrit. Ifrat je pretjerivanje po nekom pitanju a tefrit je lijenost i manjkavost ili nedostatnost u nekom poslu. Naša vjera traži ravnotežu zmeđu ove dvije krajnosti, odnosno traži da slijedimo srednji put koji zovemo Ehl-i sunnet i koji predstavlja put umjerenosti.

Istikamet je da u svakom poslu budemo daleko od ifrata i daleko od tefrita a najbolji primjer za to je Pejgamber s.a.v.s. koji je vjeru živio prema znanju/ilmu u skladu. To podrazumjeva slijeđenje učenja Ehli sunneta na polju vjerovanja, zatim na polju fikha slijeđenje jednog od četiri hakk mezheba i na polju duhovnog odgoja slijeđenje jedng istinskog poznavaoca tesavvufa.

Uzvišeni Allah u Kur'anu časnom kaže: ''O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani! Svi se čvrsto Allahova užeta držite i nikako se ne razjedinjujte! I sjetite se Allahove milosti prema vama kada ste jedni drugima neprijatelji bili, pa je on ujedinio srca vaša, i vi ste milošću njegovom postali braća. I bili ste na ivici vatrene jame pa vas je On nje spasio. Tako vam Allah objašnjava dokaze svoje da biste na pravom putu istrajali.'' (Ali Imran102,103)

Hakk Teala je vjernicima naredio najprije da Ga se boje, zatim da umiru samo kao muslimani i ukazao da je put do toga ''zajedničko držanje za Allahovo uže''. Ovim ajetom je držanje za Allahovo uže učinjeno farzom.

Ukratko, mufesiri su rekli da uže koje se spominje u ajetu može biti Kur'an, islam ili džemat.

Riječ miradž znači uzdići se, popeti se visoko. Noć Miradža je noć kada se Poslanik s.a.v.s. uzdigao na nebesa i bio primljen kod svog Gospodara.

U 27. noći mjeseca Redžeba, Poslanik s.a.v.s. je uz pratnju Džebraila a.s. prenesen iz Mekke u Kudus, u Mesdžidul Aksa. Tu se sreo sa mnogim poslanicima i sa njima klanjao namaz, predvodeći ga kao imam. Ovo putovanje se u Kur'anu naziva ''Isra'' i spomenuto je u prvom ajetu sure Isra.:

''Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo svog roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja naša pokazali''

Putovanje koje se desilo te mubarek noći nosi mnoštvo tajni i mudrosti a najvažniji dio sadržan je u putovanju iz Mesdžidul Aksa na nebeski svod. I to se naziva Miradž.

''A ja ne pravdam nefsa, zaista nefs naređuje zlo osim kome se Gospodar moj smiluje.'' ( Jusuf, 53)

Šta je ustvari nefs? Ova riječ je u Kur'anu spomenuta oko tri stotine puta. Samoj riječi daje se oko dvadeset značenja, međutim rječju se dubina ovog pojma ne može izraziti. Šta je nefs u cjelosti, znaju samo kamil/potpune evlije.

MERTEBE NEFSA

Nefs, shodno mijenjanju svojih osobina i podizanju sa stepena na stepen, dobiva različita imena. Svako od ljudi se nalazi na jednoj mertebi/stepenu, i kako god je moguće uzdizanje, isto tako je moguće i padanje, odnosno vraćanje se na nižu mertebu.

Vjera se sastoji od Allahovog odgajanja čovjeka. Ovaj odgoj odvija se kroz tri temeljna segmenta, a to su vjerovanje, ibadet i ahlak. Da bi neko bio istinski vjernik uslov je da vjeru živi u sva tri njena segmenta.

Poznati hadis u kojem je Džebrail a.s. došao Resulullahu s.a.v.s. i upitao ga šta je iman, islam i ihsan, govori o tome da našu vjeru sačinjavaju tri neodvojiva dijela .(Buhari,Iman 37.)

Dijelom koji govori o imanu – imanskim osnovama se bave učenjaci akaida, dijelom islama - ibadeta učenjaci fikha a ihsan ili ahlak se tiče unutrašnjeg odgoja čovjeka. Ahlak se ostvaruje uz vodstvo kamil ( potpunih ) insana. Ovi kamil insani se odgajaju u školama tesavufa pod nadzorom muršidi kamila.

Ihsan koji je spomenut u hadisi šerifu govori o važnosti unutrašnjeg čišćenja i odgoja koje se odvija kroz tesavvuf - sufizam.

Pretraga