Riječ miradž znači uzdići se, popeti se visoko. Noć Miradža je noć kada se Poslanik s.a.v.s. uzdigao na nebesa i bio primljen kod svog Gospodara.

U 27. noći mjeseca Redžeba, Poslanik s.a.v.s. je uz pratnju Džebraila a.s. prenesen iz Mekke u Kudus, u Mesdžidul Aksa. Tu se sreo sa mnogim poslanicima i sa njima klanjao namaz, predvodeći ga kao imam. Ovo putovanje se u Kur'anu naziva ''Isra'' i spomenuto je u prvom ajetu sure Isra.:

''Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo svog roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja naša pokazali''

Putovanje koje se desilo te mubarek noći nosi mnoštvo tajni i mudrosti a najvažniji dio sadržan je u putovanju iz Mesdžidul Aksa na nebeski svod. I to se naziva Miradž.

''A ja ne pravdam nefsa, zaista nefs naređuje zlo osim kome se Gospodar moj smiluje.'' ( Jusuf, 53)

Šta je ustvari nefs? Ova riječ je u Kur'anu spomenuta oko tri stotine puta. Samoj riječi daje se oko dvadeset značenja, međutim rječju se dubina ovog pojma ne može izraziti. Šta je nefs u cjelosti, znaju samo kamil/potpune evlije.

MERTEBE NEFSA

Nefs, shodno mijenjanju svojih osobina i podizanju sa stepena na stepen, dobiva različita imena. Svako od ljudi se nalazi na jednoj mertebi/stepenu, i kako god je moguće uzdizanje, isto tako je moguće i padanje, odnosno vraćanje se na nižu mertebu.

Vjera se sastoji od Allahovog odgajanja čovjeka. Ovaj odgoj odvija se kroz tri temeljna segmenta, a to su vjerovanje, ibadet i ahlak. Da bi neko bio istinski vjernik uslov je da vjeru živi u sva tri njena segmenta.

Poznati hadis u kojem je Džebrail a.s. došao Resulullahu s.a.v.s. i upitao ga šta je iman, islam i ihsan, govori o tome da našu vjeru sačinjavaju tri neodvojiva dijela .(Buhari,Iman 37.)

Dijelom koji govori o imanu – imanskim osnovama se bave učenjaci akaida, dijelom islama - ibadeta učenjaci fikha a ihsan ili ahlak se tiče unutrašnjeg odgoja čovjeka. Ahlak se ostvaruje uz vodstvo kamil ( potpunih ) insana. Ovi kamil insani se odgajaju u školama tesavufa pod nadzorom muršidi kamila.

Ihsan koji je spomenut u hadisi šerifu govori o važnosti unutrašnjeg čišćenja i odgoja koje se odvija kroz tesavvuf - sufizam.

Uzvišeni Allah u Kur'anu časnom kaže:

''(O Poslaniče) Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija, 21/107)

On s.a.v.s. - Habib, Resul i Poslanik je najvoljeniji, najželjeniji i najpoštovaniji od svih stvorenja. Za njim su gorjela i gore srca, on je stvoren od ljubavi, i ljubav je stvorena od njega.

On je prvi u svijetu stvaranja. Uzvišeni Allah je najprije stvorio njegov ruh i nur.

On je rahmet (milost). Kao što Gospodar za njega kaže : ''I Mi smo te samo kao milost svjetovima poslali.'' (Enbija ,107.)

Određena vremena i mjesta su odlikovana nad drugim i imaju svojstvo svetosti. Njihova vrijednost je velika iz razloga što Allah želi da tako bude. A to Allahovo davanje sadrži brojne mudrosti i koristi za čovjeka. Važni događaji koji su se desili u određeno mubarek vrijeme i na mubarek mjestu čine ih još svetijim i važnijim. 

Mubarek mjeseci, dani i noći imaju posebnu vrijednost i sadrže mnoštvo kerameta. 

Cijeli kosmos, svi svjetovi i sva stvorenja ukazuju hurmet i poštovanje ovim mubarek vremenima. (Said Nursi, Sikke-i Tasdik-i Gajb)

Među vremenima koja je Allah odlikovao na drugima su tri mjeseca Redžeb, Šaban i Ramazan. Ova tri mjeseca u našoj vjeri imaju izuzetno veliku vrijednost.

U njima se nalaze četiri mubarek noći, to su: lejletul regaib, lejletul berat, lejletul miradž i lejletul kadr. Ove noći imaju poseban značaj i velika su prilika da osoba razmisli o sebi i svom stanju, da svede račun sa sobom i obnovi nijete. Velikani kažu da su mubarek noći za bolesno srce isto što je voda za suhu zemlju.

Reci: ''Ako Allaha volite, mene slijedite, da bi i Allah vas volio i grijehe vam oprostio. Jer Allah je onaj koji mnogo prašta i samilostan je.'' (Ali Imran, 3/31)

Ljubav je najvredniji dragulj smješten u ljudskoj prirodi, i ujedno to je najveći emanet dat čovjeku.

U stvaranju kosmosa je smještena ljubav. Tom ljubavlju nas sunce grije, spušta se kiša, sazrijeva voće, sklapaju se brakovi – svijaju gnijezda. Teškoće se prevazilaze tom ljubavlju, roditelji tom ljubavlju podižu djecu. I živo i neživo ima udjela u toj ljubavi. Izvor te ljubavi je uzvišeni Allah. A ljubav koja obuhvata cijeli kosmos je Allahov rahmet.

Mjesto gdje se ta ljubav manifestira u najvećoj mjeri jeste srce mumina. Mumin na sve stvoreno gleda sa rahmetom i sve što voli, voli radi Allaha, i kada se ljuti, ljuti se radi Allaha.

U drugom stoljeću nakon hidžre, počelo se nazirati slabljenje u vjerskom životu. Sa novim osvajanjima i ulaskom novih ljudi u vjeru Islam se proširio na veoma široko područje, a to je donijelo i određene probleme. Alimi i dobri Allahovi robovi su ulagali veliki trud kako bi novim pripadnicima vjere objasnili Islam na ispravan način.

Učenjaci akaida su nastojali da ljudima dostave znanje iz oblasti akaida, učenjaci fikha su govorili o ibadetima, muhadisi o hadisu, mufesiri o tefsiru, znalci jezičkih nauka o arapskom jeziku. Oni su danonoćno radili da ožive ove nauke i istovremeno ih sačuvaju od bilo kakvih neispravnosti. I Allahovim izunom uspjeli su u tome. S druge strane, Allahovi dostovi, koji su bili nazivani imenima poput arifi, salihi, evlije, sufije i slično, okrenuli su se očuvanju i podučavanju ljudi edebu, ahlaku, ilahi ašku i čišćenju srca. Svoj himmet i gajret su trošili na tom polju. Tada su razvili metode odgajanja i čišćenja srca, sukladne ljudskoj prirodi.

U svakom tom poslu, osnovu i dokaz su uzimali iz Kur'ana i sunneta. Ne odvajajući se od puta ashaba i salih robrova koji su ih slijedili. Vjerski odgoj su prvo sproveli na vlastitim nefsovima a zatim svojim primjerom pokazali vrhunski ahlak drugim ljudima.

''Uistinu je u tome pouka za onog ko razum (kalb) ima ili ko sluša a priseban je'' (Kaf, 50/37)

Riječ  ''kalb'' je arapskog porijekla i znači ''nešto preokretati iz stanja u drugo stanje, unutrašnjost ispoljiti na vanjštinu, okrenuti suprotno, promijeniti'' i slično.

Prvo što se osvaja kod čovjeka i jedino što može ostati potpuno neosvojeno jeste srce tj. kalb. Srce, kako fizičko tako i duhovno, centar je svih organa i svih emocija.

Potpuni uvid u nečije srce ima samo Gospodara svjetova.

Uzvišeni Allah kaže: ''Tamo (u Mesdžidi Haremu) su ajeti jasni. Tamo je i mekami Ibrahim. Ko tamo ode siguran je. Ko ima mogućnosti dužan je da obavi hadždž. To je Allahov hakk nad ljudima. Ko se ne odazove, neka zna da Allah nema potrebu za tim." (Ali Imran, 97)

Postoje ibadeti koji su od strane Allaha određeni vremenom. Farz ih je izvršiti kada dođe njihovo vrijeme. Neki od tih ibadeta su: namaz, post i hadždž.

Hadždž je posjeta Kabi sa nijetom ibadeta i obavljanja određenih obreda.

Riječ ''fitna'',shodno kontekstu, može nositi različita značenja. U jezičkom smislu ta riječ nosi značenje poput: biti iskušan, belaj, katastrofa, tuga, neprilike itd. U teološkoj terminologiji fitna podrazumijeva svaku nevolju koja je iskušenje za roba. Isto tako svaki zulum koji dolazi od ljudi se naziva fitna.

Fitna je stara koliko i ljudski rod. Prvi primjer fitne imamo u događaju koji se desio između šejtana i hz. Adema u džennetu. Drugi primjer je događaj između Habila i Kabila.

U ahiri zemanu fitne će biti više nego ikad prije. Toliko, da će obuhvatiti svako mjesto poput crne noći, i doprijeti će do svih, i do vjernika i do nevjernika.

Najveća fitna koja će se desiti u ahiri zemanu jeste pojava Dedžala. Nakon dunjaluka ispiti i fitna se nastavljaju i u kaburskom životu.

Pretraga